درحال بارگذاری...

کاشت گندم

دسته بندی: کشاورزی

گندم


کاشت گندم

یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌های کشاورزی در جهان کاشت گندم است. گندم از زمان باستان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات غذایی بشر توجه همه را به خود جلب کرده است؛ اما امروزه با گسترش شهرنشینی و توسعه صنعتی، کاشت آن به چالشی برای کشاورزان تبدیل شده است


گندم به دو دسته بهاره و پاییزه تقسیم می‌شود. این گندم‌ها از لحاظ رنگ، شکل، بافت، شرایط رشد و… با هم فرق دارند. همه گندم‌ها ساقه‌ای استوانه‌ای شکل، توخالی، بدون انشعاب و بندبند دارند. برگ‌های این گیاه کم عرض و نازک است. دانه گندم بین دو پوشش درونی و یا پوشینه بیرونی قرار گرفته است.

 

گندم بهاره

این گندم در اوایل فصل بهار کاشته می‌شود، در اوایل تابستان رشد می‌کند و در اواخر تابستان محصول برداشت می‌شود. هنگامی که دمای خاک به 1 درجه سانتی‌گراد بالای صفر برسد این گندم کاشته می‌شود.

 

گندم پاییزه

معمولاً این گندم در نیمکره شمالی کاشته می‌شود. هنگامی که دمای خاک از 13 درجه سانتی‌گراد کم‌تر باشد بذر این گندم را می‌کارند، فرایند رشد گیاه تا فصل زمستان و گاهی اوقات آغاز فصل بهار ادامه پیدا می‌کند و معمولاً دانه‌های آن در ماه‌های خرداد / تیر یا مرداد برداشت می‌شود. میزان محصول گندم پاییزه در مقایسه با بهاره بیشتر است.

 

 

مراحل کاشت گندم از صفر تا صد

مراحل رشد گندم عبارت است از مرحله جوانه زنی، مرحله سبز شدن (ظهور در سطح خاک)، مرحله پنجه زنی، مرحله خواب زمستانی، مرحله رشد طولی ساقه، مرحله پیدایش سنبله و غلاف بندی، مرحله گل دهی و گرده افشانی، مرحله رشد و نمو دانه و شیری شدن، مرحله خمیری شدن و مرحله رسیدگی. این محصول با اهداف و روش‌های مختلفی کاشت می‌شود. نحوه کاشت گندم به‌صورت زیر است:

 

1.آماده سازی زمین

برای آماده سازی زمین از «شخم سطحی» استفاده می‌شود؛ زیرا ریشه‌های گندم به شکل سطحی رشد می‌کنند. فرایند شخم زنی با استفاده از ابزارهای مانند گاوآهن قلمی، چیزل پکر یا ماشین آلات چندکاره‌ای که به‌طور هم‌زمان کار کود دهی، دیسک و کاشت را انجام می‌دهند صورت می‌گیرد. معمولاً یک ماه قبل از کشت باید زمین را شخم زد.

 

2.انتخاب نوع کود

گندم به خاک حاصل خیزی نیاز دارد. برای اینکه خاک حاصل خیزی خوبی داشته باشد باید هم از کودهای آلی و هم از کودهای شیمیایی استفاده کرد.

 

کودهای ارگانیک شامل مواد طبیعی مانند کود حیوانی یا کمپوست می‌شوند. این کودها به دلیل داشتن مواد غذایی طبیعی و آلی و همچنین عدم وجود مواد شیمیایی ضد عفونی کننده برای باغداری بی‌خطر و برای محیط زیست مطلوب هستند. این کودها به بهبود ساختار خاک کمک کرده و باعث افزایش باروری آن‌ها می‌شود.

کودهای مایع شوک نوعی کود مایع هستند که شامل مواد شیمیایی مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم و عناصر کمیاب می‌باشند. این کودها برای تقویت و رشد سریع گیاهان و افزایش عملکرد آن‌ها استفاده می‌شوند. برای شناخت قویترین کود مایع برای گندم روی مقاله کلیک کنید.

3.انتخاب زمان مناسب

گندم در دمای 4 درجه سانتی‌گراد رشد می‌کند و در صورتی که دما به زیر 4 درجه برسد رشد آن متوقف می‌شود؛ به همین علت پیش بینی‌های هواشناسی در انتخاب زمان مناسب برای کاشت بسیار حائز اهمیت است.

 

 

 

بهترین برنامه کودی برای گندم

 

4.تعیین میزان بذر برای کاشت

روش کاشت گندم در ایران به دلیل آب ناکافی به‌صورت «دیم» است. کشاورزان بر حسب تجربه میزان بذر را انتخاب می‌کنند. با توجه به اینکه کاشت به‌صورت دیم است میزان بذرها در مقایسه با زمانی که کاشت به‌صورت آبی است کم‌تر می‌باشد؛ زیرا کشاورز می‌خواهد میزان تلف شدن بذرها را به حداقل برساند. به‌طورکلی در کاشت دیم معمولاً 60 کیلو گرم و در کاشت آبی 200 کیلوگرم بذر استفاده می‌شود. برای شناخت بهترین بذر گندم برای تناژ بالا به مقاله پیوست شده مراجعه کنید.

 

5.آبیاری صحیح

به‌محض رشد قسمت‌های مختلف گندم مانند ساقه و پنجه‌ها نیاز آن به مواد غذایی و آب بیشتر می‌شود. آبیاری گندم در 5 مرحله جوانه زدن، پنجه دادن، ساقه رفتن، گلدهی و دانه بستن انجام می‌شود. هرچقدر آبیاری اصولی‌تر باشد، نتیجه کار بهتر می‌شود.


آیدا طاهری، تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۰۶


سم پاشی محلول پاشی پهپاد علف‌هرز آفتکش کشاورزی

این مطالب را هم بخوانید!

مربی تریلیون دلاری

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

پائولونیا توت ابی

درخت پالونیا یکی از درختان محبوب زینتی , بخاطر نوع برگ ها و شکل و شمایلش در بین طراحان فضای سبز میباشد که در ادامه درباره ی پالونیا بیشتر توضیح خواهیم داد. درخت پالونیا با نام علمی ( paulownia tomentosa ) درختی زینتی و بسیار زیبا از خانواده paulowniaceae میباشد که بومی مرکز و غرب چین است.

ادامه مطلب »

دراسناها

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116